Nieuws
Varkensfilms over mensen
De vijf korte films in de Varkens Shorts hebben een ding met elkaar gemeen: eigenlijk gaan ze allemaal niet over varkens. Het varken in de hoofdrol in films over mensen.
Het lijkt een korte en vermakelijk animatie met een duidelijke boodschap over de voedselmarkt, maar voor maker Robert Grieves is Sausage een fulltime bezigheid. Tegenwoordig doet hij niks anders dan rondreizen naar festivals met zijn korte film over een worstenverkoper en een broodverkoopster. De boodschap laat hij liever aan de kijker over, er wordt dan ook geen woord gesproken in Sausage. Tussen de filmmakers van de Shorts voelt hij zich zelfs een beetje de vreemde eend in de bijt: ‘It’s just about pigs being tasty’.
Ellen Vloet zocht voor haar documentaire iemand die net zoals zij was: een meisje dat opgroeit op het platteland en droomt van een leven in de grote stad. In haar geboortedorp vond ze Brechtje. Dat Brechtje op een varkensboerderij woont is eigenlijk een bijkomstigheid, maar het zorgt wel voor een portret van het dagelijks leven op een Nederlands varkensbedrijf. Ondertussen gruwelt Brechtje van alles dat met varkens te maken heeft, vooral het vlees. Lastig als je ouders trotse varkenshouders zijn en altijd wel weer een leuk weetje hebben om je van te laten gruwelen. ‘Wist je dat een heel varken in zijn eigen darmen past?’
Geen gesproken woord, alleen het leven van een willekeurig varken. Beter gezegd, de dood van een willekeurig varken. De contradictie tussen de liefde voor een dier en zijn lot als productiedier kwam vandaag in The Moo Man ook al naar voren, maar voor maakster Christina Stuhlberger is het vooral een film over leven en dood. De ene dag is iets er en de volgende dag niet meer. Om dit concept uit te werken zocht ze iets dat makkelijk was om dood te maken, het werd een varken met als resultaat Varken.
Bij de tweede animatie is de maakster helaas niet aanwezig, dus de kijker moet het met zijn eigen interpretatie doen. Een varkentje in een mensengezin is verheugd als er tegenover hem een soortgenoot komt te wonen, tot blijkt wat zijn uiteindelijke lot is.
Tot slot speelt de wilde voorganger van ons vleesvarken de hoofdrol in Wild Zwijn van Willem Baptist. Na zijn herintroductie in de Nederlandse natuur is het wild zwijn uitgegroeid tot een overlast. Was er eerst meer vraag dan aanbod naar wild zwijn, is de situatie nu omgekeerd. Uit de verschillende perspectieven blijkt dat we ons nog steeds geen raad weten met natuur die zich buiten de wenselijke grenzen begeeft.
Wat uit de nabespreking van de vier makers vooral naar voren komt, is dat ze allemaal niet per se iets met varkens hebben. Het meest geconsumeerde dier leent zich blijkbaar ook als symbool in verhalen over mensen en hun worsteling met alledaagse vraagstukken. Het oordeel is aan de kijker
Tekst: Janneke Aelen
Foto's: Yvonne de Zeeuw
Ga terug naar nieuws overzicht
Deel dit nieuws!