Nieuws

Alles begint bij de bodem

Alles begint bij de bodem

Groter, meer, efficiënter: dat is al jaren de trend bij veel agrariërs. Wat akkerbouwer Arnold van Woerkom betreft tegen wil en dank. Met industrieel ontwerpers van JAM Visual Thinking werkt hij aan een concept voor een nieuw agrarisch bedrijfsmodel.

Aan de wanden van de Kallenbach Gallery hangen grote stukken papier met tekeningen erop. Het is de visualisatie van het idee van akkerbouwer Arnold van Woerkom, gemaakt door de ontwerpers van JAM Visual Thinking. Het spreekt aan: door het verhaal in beeld te brengen, krijgt het meer zeggingskracht. Bezoekers gaan met de makers in discussie en nieuwe inzichten worden opgeschreven en rond het ontwerp geplakt.

'Het begint bij de bodem', vertelt de boer uit Bant. Toen hij een paar jaar geleden besefte dat de agrarische sector niet oneindig kan doorgaan met schaalvergroting en kostenbesparing, ging hij zich verdiepen in oplossingen. Hij stuitte op een groot onderzoek naar de voedingsstoffen in ons voedsel en sprak met wetenschappers. 'Er zitten onvoldoende bouwstoffen in ons voedsel en dat ligt aan de bodemkwaliteit', besefte Van Woerkom. 'Onze gezondheid hangt er van af, en dat motiveerde mij om een nieuw teeltconcept te ontwikkelen.'

Het idee is om gecombineerde agrarische bedrijven te maken waar akkerbouw, veeteelt, groenteteelt én fruitteelt plaatsvindt. Mest bevat waardevolle bouwstoffen die de bodem gezond kunnen houden als je er goed mee omgaat, vindt Van Woerkom. Agrariërs, leveranciers en distributeurs worden partners die producten samen afleveren in plaats van bij elkaar over de schutting te gooien. Van Woerkom: 'Zelfs de consument kan meedoen, bijvoorbeeld door mee te investeren in de grond.'

Het gaat om de beleving van voedsel, zegt de agrariër. Die moet veranderen. 'Veel kinderen denken dat melk en aardappelen uit de fabriek komen.' Zijn kleinkinderen van 3 en 8 jaar vinden het leuk om zelf hun aardappelen en uien uit de grond te halen. 'Ruik eens aan je handen, zeg ik dan tegen ze. Laatst kreeg ik via de telefoon een foto van een tulpenbol die uitkwam. Ik zou willen dat iedereen zo betrokken was bij wat er uit de grond komt.'

De ontwerpsessie 'Nieuwe verdienmodellen' is onderdeel van het programma Agri Meets Design, een platform waar agrariërs en ontwerpers samenwerken aan innovaties voor de agrarische sector.

Tekst: Dewi Gigengack
Foto's: Kim Out


Ga terug naar nieuws overzicht


Deel dit nieuws!




blog comments powered by Disqus