Nieuws
klik op de foto voor een vergroting
Lunchlessen van voedselondernemers
'Wie van jullie denken erover om eigen ondernemer te worden? Een derde van het publiek steekt de handen omhoog. 'En wie van jullie zijn al ondernemer en denken erover de business uit te breiden? Wederom schieten de handen omhoog.
Uit die vragen van moderator Linda Vermaat, oprichter van Professional Rebel, wordt meteen duidelijk dat het ondernemende bloed van het publiek hier stroomt. Een divers publiek samengesteld uit de YFM, een stadsboer, iemand van Van Chef's, een onderneemster in spe van een Sushi restaurant en iemand van Amsterdam Kitchen Incubator.
Het thema van deze lezing 'Als Warme Broodjes' is goedgekozen blijkt. De aanmeldingen voor dit besloten evenement gingen namelijk ook... als warme broodjes over de toonbank. Drie ondernemers en een enthousiast publiek bij elkaar om te leren van het ondernemerschap.
De gastsprekers van vandaag zijn Sarriel Taus van ZuiderMRKT, Drees Peter van den Bosch die we kennen van jawel, Willem en Drees en Maartje Nelissen van de The Food Line-up. Vandaag met de lunch: stoere boterhammen kaas en twee soorten rauwmelkse melk van Esther van de Melksalon.
Spreker 1: Sarriel Taus (ZuiderMRKT)
'Ik voel me zo ontzettend oud, ik stel je sowieso teleur. Jullie zijn de generatie van nu en dan moet ik jullie iets komen leren?!' Natuurlijk kan de generatie 'now' wat leren van Sarriel, al is het zijn overduidelijke overtuiging in wat zijn jarenlange ondernemerschap hem heeft geleerd: doe waar je gelukkig van wordt. Ooit in de IT begonnen bij KPN, maar na de zoveelste belapplicatie of mobiele telefoon had hij het wel gezien. Hij vertelt dat het heel verleidelijk is om als ondernemer steeds te pionieren. Het starten van iets en daar helemaal voor te gaan werkt verslavend. Gevaarlijk is om dan op een bepaald moment verveeld te raken. Belangrijk is om dan ook de continuïteit te vinden.
Sarriels missie is om het Amsterdam Food Institute te laten schitteren. Het gedachtevoer hierachter: 'Er moet een onafhankelijke plek komen, waar grote en kleine boeren, producenten en leveranciers samenkomen om samen te werken aan de verbetering van het voedselprobleem. Niet met alleen hipsters met baarden redden we het. Het is twee voor twaalf. Samen moeten we het doen. Er zit veel ondernemerschap in de burgers in NL. Daar maken we te weinig gebruik van.
En hoe zit het dan met bijvoorbeeld crowdfunding? Als kleine ondernemer wordt het lastig om je vermogen bij elkaar te krijgen. Voorzichtig begint Sarriel: Zonder de sponsor van vandaag tekort te doen; bankfinanciering is een beetje de volgende smaak chips in het schap. Crowdfunding doen dus met als tip van Linda, start je startdonatie niet te laag. Zo is er het succesverhaal van Oedipus (brewer) die een succesvolle crowdfunding actie hebben gedraaid. Ze hadden op een minimumdonatie van 50 euro ingezet waarmee ze de kortste keren het doelbedrag hebben binnengehaald.
Afsluiter: Heel goed bij jezelf kijken waar je goed in bent en waarin niet. Ik ben daar heel blind in geweest. Het is mij erg tegengevallen om dingen op de rails te houden. Advies: doorgaan in dingen die je leuk vindt. Anders wegwezen!
Spreker 2: Maartje Nelissen van The Food Line-up
Maartje herkent zich in de motivatie om op zoek te gaan naar waar je blij van wordt in je werk. The Food Line-up is Food and Beverages en leveren aan evenementen, zakelijke bijeenkomsten en festivals. 'Ons bedrijf bestaat uit 8 laptops met een enorme database, contacten en cateraars.' Maartje zat goed in de lift en werkte voor de Librije, de Bijenkorf en het Vlaamsch Broodhuys. Waarom de switch? Ik miste een bepaalde energie. Sommige trajecten gingen zo traag als stront. De switch is ook iets engs, maar... gelukkig heb ik daar te zijner tijd niet te lang over nagedacht. De mail aan mijn baas om aan te kondigen dat ik de partner ging worden met Lotte Wouters (oprichter van The Food Line-up) voelde bevrijdend.
Food trucks zijn populair, wat zijn de risico's? Het is moeilijk om er van rond te komen. Al doe je 20 festivals per jaar. Een food truck kan ook als opstap zijn naar een vaste zaak. Lastig zijn de niet declarabele uren. We doen het wel omdat we het super leuk vinden. In twee gedeelten in A'dam komt er een pilot met een vaste locatie voor enkele food trucks. Om een meer vast inkomen te genereren.
Afsluiter: Hou het zakelijke aspect in de gaten. Geef de ondernemer bestaansrecht. Je moet de tijd in de gaten houden, investeringen doen, vooruit kijken, plannen. Niet alleen passie. Je begint vanuit een overtuiging, dat is je kader.
Spreker 3: Drees Peter van den Bosch
Van Drees, van Willem en Drees leren we dat je als ondernemer niet blind moet staren om snel omzet te willen maken. Soms is het beter om nog wat extra investeringen te doen om er op de langere termijn op vooruit te gaan. Cijfers kloppen niet vanaf dag een. Alles wat je in het begin doet kost heel veel geld. Dat is spannend, zeker de eerste jaren.
Drees is geen geboren ondernemer in tegenstelling tot zijn vader vertelt Drees. Die moest even slikken toen Drees na een jarenlange carrière bij Unilever de keuze maakte om ondernemer te worden. Blijf toch bij dat prachtige bedrijf was de gedachte. Maar juist zijn vader die hem het ondernemerschap in eerste instantie ontmoedigde heeft hem door dik en dun gesteund. Het moment waarop Drees realiseerde dat hij echt iets wilde bijdragen aan de samenleving kwam op het moment aanwezig was bij een afscheidsborrel van een collega die met pensioen ging. Hij zag zichzelf daar opeens zelf staan en dacht: 'Dankzij mijn carrière eet heel Nederland nu twee keer zoveel Magnums...'. Tja wat doe je dan eigenlijk?
Of het helpt om veel praktijkervaring te hebben opgedaan bij Unilever? 'Dat ligt er maar aan, iedereen neemt bagage mee. Soms kan het juist heel verfrissend werken om ergens heel blank in te staan.' Afsluitende vraag: Wat is de volgende stap voor Willem & Drees? De beschikbaarheid uitbreiden naar online verkoop.
Na een korte pauze voor een glas melk en een appel of peer de rondvraag aan alle drie de gastsprekers. Wat wordt er herkend? Het blijft nog kort even stil waarnaar Sarriel antwoordt. 'Wat een feest deze herkenning. De drijfveren iets te doen waar je gelukkig van wordt. En de moeilijkheid om op langere termijn ook er ook een boterham mee te kunnen verdienen.' Allen zijn het eens met de les kritisch te zijn voor je investeerders. Maak goed afspraken zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Belangrijk is om te blijven vertellen waar je heen wilt om te kijken of deze weg correspondeert met de idealen van de investeerder zelf.
En, is ondernemerschap 7 dagen per week werken? Het klopt dat je er mentaal veel meer mee bezig bent dan wanneer je voor een baas werkt maar ik ervaar veel meer vrijheid vertelt Drees. Ik heb een gezin met jonge kinderen, die zie ik nu veel meer dan toen ik nog voor Unilever werkte. Die harde werkmentaliteit van 7 dagen per week herkent ook Sarriel niet. Hij grapt 'wellicht komt het door mijn Surinaamse DNA?!'
Dus, bottom-line, wat zijn de lunchlessen?
-sprong maken
-volhouden
-durven investeren
-plannen bijstellen/speels durven om te springen
-aansluiting zoeken met je partners
-verder vooruit kijken en je verhaal blijven vertellen
Tekst: Femke Westerneng
Foto's: Floor Fortunati
Ga terug naar nieuws overzicht
Deel dit nieuws!