Weblog

Smakelijke Scènes: <b>Louise Fresco</b>

Smakelijke Scènes: Louise Fresco

In smakelijke scènes vertelt elke week een bekend persoon uit de food,- of filmwereld over zijn of haar meest onvergetelijke, zinnenprikkelende of schuddenbuikende filmscène - of film over eten. Deze week een echte connaisseur: hoogleraar Louise Fresco. Samen met Helen Westerik schreef ze zelfs een boek over de rol van eten in speelfilms: Verraad, Verleiding en Verzoening.

'’De mooiste scènes zijn voor mij die waarin voedsel verzoening en catharsis symboliseert en daardoor ontroert. Daarvan zijn er ontzettend veel dus vind ik het moeilijk om te kiezen. La Cena is bijvoorbeeld prachtig maar ook Viridiana of het slot van Ratatouille.

Eat Drink Man Woman blijft een van mijn favorieten. Deze Taiwanese film gaat over een Chinese chef die zowel zijn vrouw als zijn reuk- en smaakzin is verloren. Elke zondag kookt Chu - zo heet hij- de meest overvloedige maaltijd voor zijn drie ongehuwde dochters om de familieband te vieren en hun wederzijdse liefde te uiten. Een voor een vinden zijn dochters een man en verlaten ze het huis. Zo onttrekken ze zich aan deze benauwde verplichting die voor Chu juist het middelpunt van zijn familieleven was. Aan het einde van de film bereidt een van de dochters een maaltijd voor haar vader. Deze maaltijd symboliseert haar erkenning voor zijn vak en hun gevoelens voor elkaar.

Eten functioneert in deze film als symbool voor verzoening, erkenning van elkaar en van eigen keuzes en het overbruggen van verschillen tussen generaties. Een thema dat dus niet alleen een westerse preoccupatie is, en ook dat wilde ik graag laten zien. Het verhaal gaat niet alleen over eten: ook en vooral over koken en omgaan met eten en kijken naar eten. De manier waarop de hoofdpersoon het voedsel snijdt is een wonder van ingehouden agressie en zen. Het beeld van groenten snijden als een vorm van meditatie heb ik overigens al voor de film te kennen gebruikt in mijn roman De Kosmopolieten (waarin een van de hoofdpersonages ook uit Azië komt). Toen ik de film zag, dacht ik: het is net alsof hij mijn boek heeft gelezen!

Er is niet één recept voor een goede eetscène. Helen en ik schrijven in ons boek hoe gelaagd voedsel is en hoeveel betekenissen het kan hebben: verraad, verleiding, verzoening en nog veel meer. Ik hou ervan als eten organisch in een film past en het niet een soort food porno wordt waarbij het alleen om het uiterlijk gaat (tenzij dat weer net de bedoeling is natuurlijk). Vanuit mijn eigen vak vind ik het natuurlijk het leukst als er niet alleen gegeten of gekookt wordt maar ook iets van de voedselketen wordt getoond: een markt, de aanvoer van voedsel in de stad, en ook hoe mensen voedsel keuren voor het kopen en koken – dat doet regisseur Ang Lee heel goed in zijn film.''

Over Eat Drink Man Woman

Eat Drink Man Woman is een film uit 1994 gemaakt door Ang Lee. De titel refereert aan een Confuciaanse wijsheid over de basisverlangens van de mens. Het filmen van de beroemde openingscène waarin Chu woest snijdend, kokend, vis-filerend, een levende kip uit de achtertuin de pan in jagend de maaltijd voorbereid, nam een week in beslag. 


Ga terug naar het weblog overzicht


Deel deze weblog!




blog comments powered by Disqus