Nieuws
They kill the meat
Above the Heart is een documentaire die het verhaal om het biefstukje heen laat zien. Hoe gaat het eraan toe in een slachthuis? En in hoeverre is de man aan de knoppen nog noodzakelijk? De beelden zijn even kunstig als pijnlijk.
Gaëlle Komàr heeft twee jaar lang gewerkt aan haar film in een abattoir in het Franse Droixhe. Abstract door de close ups, dan vlijmscherpe gruwel. Het meisje op links houdt het niet droog, zeven andere mensen houden het niet vol en verlaten voortijdig de filmzaal. Je weet het wel, maar toch is het shocking om te zien. Een koe waarvan de kop afgesneden wordt en dan gefileerd, voldoet niet bepaald aan het plaatje van de vrolijke Milka koe in de wei. Bij een slachting zijn gutsend bloed en uitpuilende organen niet vreemd. Dat we het liever niet zien is ook niet zo vreemd. Maar, vindt Komàr, je moet wel weten waar je hamburger vandaan komt voordat je de keuze kan maken om het wel of niet te eten.
Mens of machine?
Rustige beelden van de beurs waarop de nieuwste slachtmachines gedemonstreerd worden, onderbreken de mannen in het wit die met grote precisie een varken in tweeën hakken. De perfecte positie van het dier aan een haak is precies waar de arm van de operator hem boven het hart kan opensnijden zodat hij niet ondergespoten wordt met bloed. Maar goed personeel wordt schaarser en duurder. Het zijn voornamelijk de immigranten die elke baan aannemen om in Frankrijk te kunnen blijven. Maar raken we niet steeds verder verwijderd van de menselijke natuur als we alles door machines laten doen?
De tweede cameraman vertelt tijdens de Q&A dat hij het zeer moeilijk vond de eerste dagen tussen de slachtingen met de bijkomende stank. Maar, zegt hij, "na twee jaar filmen in een slachthuis zou ik ook een dier kunnen doden. Dus ja het went."
Originele titel: La Main au-dessus du Niveau du Coeur (2011)
Tekst: Marlou Kusters
Foto: Nichon Glerum
Ga terug naar nieuws overzicht
Deel dit nieuws!